Kursen ger er:
Lekfulla berättarövningar och lekar som sätter fart på gruppen och gör kursen rolig och trygg.
Teori om berättelser och praktisk träning av berättarteknik. Vad innehåller en berättelse? Vad får lyssnarna på kroken? Retoriska grepp och berättarknep! – Förutsättningar för läs- och skrivkunnighet. När barn lyssnar till eller övar en berättelse bygger de omedvetet upp det som kallas literacy: den (skrift)språkliga kulturen som helhet. Det blir lättare för dem att hantera läs- och skrivinlärning.
Stärkt identitet. Att öva upp förmågan att fånga en publik med en historia stärker självkänslan enormt. Att förvalta sina möjligheter, att positivt bidra till gemenskapen får människan att växa.
Gruppgemenskap. Att berätta och uppmuntra berättande är att säga: Jag är värd att lyssna på. Jag är beredd att lyssna på dig.
Träning i konsten att lyssna.
Sagt om kurserna:
”Ni lyfter fram deras självförtroende, det ger en egen utveckling som jag tror är väldigt central.” /Paul Alsén, rektor Nackstaskolan.
”Fantastiskt inspirerande ledare som på ett professionellt sätt lärt ut grunderna i muntligt berättande. Särskilt bra var den positiva responsen som fick även de blyga att våga stå framför en publik.” /Bibliotekarie om Fabulas workshop med barn och unga.
”Jag tycker man har lärt sig hur otroligt intresserad man blir när man lyssnar, att det är som att kolla på film, att man verkligen dras in, så jag tycker nästan det är roligare att höra på en bra berättelse än att gå på en dålig film…” / elev, 16 år efter att ha varit med om sin första berättarföreställning
”Berättandet har utvecklat mitt svenska språk otroligt mycket med tanke på att jag inte har svensk bakgrund. Dessutom har berättandet lärt mig att använda min röst, precis som jag själv vill.” /elev 14 år, efter att ha deltagit i ett av Fabulas ungdomsprojekt.
”Jag avskyr att prata inför folk, egentligen… ja, alltså jag gjorde det innan.” /elev 16 år efter att ha arbetat med storytelling med Fabula.